قراردادهای CFD

قراردادهای-CFD

قراردادهای CFD در فارکس

قراردادهای CFD یکی دیگر از مفاهیم مهم در بازار فارکس است. این قراردادها یکی دیگر از انواع اوراق مشتقه هستند و CFD مخفف عبارت Contract for Difference است. در این نوع معاملات قراردادی بین فروشنده خریدار بسته می‌شود که می‌توان در راستای تغییرات قیمت در بازه‌ی زمانی بین باز و بسته شدن قرارداد معامله کرد.

 

تاریخچه و نحوه شکل‌گیری قراردادهای CFD 

یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن معاملات CFD شد وجود تاریخ سررسید در معاملات آتی بود. در معاملات آتی خریدار و فروشنده در زمان سررسید قرارداد باید بل هم تسویه می‌کردند به همین دلیل تاجری که پیش بینی می‌کرد که ممکن است با این معامله ضرر کند تمایلی به انجام چنین قراردادهایی نشان نمی‌داد.

فرض کنید شما سهام شرکتی را با ارزش ۳۰۰ دلار فروخته‌اید و بعد گذشت چند ماه زمان سررسید قرارداد آتی، ارزش سهام آن شرکت به ۳۵۰ دلار رسیده باشد در این موقع شما به علت سر رسید قرارداد مجبورید٬ سهام آن شرکت را با هر قیمتی که هست خریداری کنید و مسلما متضرر می‌شوید‌. به همین علت گزینه‌ی زمان را از قراردادهای CFD حذف کردند. در مثال بالا  هر زمان که سهام شرکت به قیمت پایین‌تر از ۳۰۰ دلار رسید شما می‌توانید اقدام به خرید کنید و معامله‌ی خود را ببندید.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

ویژگی‌های مهم قراردادهای CFD

 ویژگی‌های مهم قراردادهای CFD دارد از جمله :

برای پایان قراداد و تسویه بین خریدار و فروشنده، زمان مشخصی وجود ندارد.

معاملات CFD به صورت دو طرفه انجام می‌گیرد یعنی شما هم می توانید معامله فروش باز کنید و با پایین آمدن قیمت سود کنید و هم معامله‌ی خرید باز کنید و با بالا رفتن قیمت به سود برسید.

از ویژگی‌های مهم دیگر این است که در این معاملات شما می‌توانید از ضریب اهرمی یا لوريج استفاده کنید یعنی شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ی کامل معامله، وارد معامله شوید و به اندازه‌ی مبلغ واقعی سود کنید.

در این نوع از قراردادها شما می‌توانید دارایی‌های زیادی را همچون کالاها، شاخص‌ها، سهام‌ها، ارزها و ... را معامله کنید.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌ی اصطلاحات بازار فارکس را مطالعه کنید.