تراز تجاری

تراز-تجاری

تراز تجاری(Trade Balance)

تراز تجاری که در تقویم اقتصادی با عنوان Trade Balance نشان داده می‌شود به اختلاف میان صادرات و واردات در یک بازه زمانه یک ماهه در کشور گفته می‌شود. در یک اقتصاد سالم همواره باید میان میزان واردات و صادرات یک تناسب منطقی برقرار باشد. این تناسب به معنای برابری صادرات و واردات نمی‌باشد٫ بلکه در یک اقتصاد پویا بهتر است میزان واردات از صادرات بیشتر باشد. بنابرین تراز تجاری می‌تواند منفی مثبت یا صفر اعلام شود که تراز تجاری مثبت بهترین تراز برای اقتصاد است.

اگر در کشوری صادرات بیشتر از واردات شود اقتصاد آن کشور دچار مازاد تجاری می‌شود در مقابل اگر واردات بیشتر از صادرات شود به دلیل خروج نقدینگی زیاد از کشور کسری بودجه ایجاد می‌شود. کشورهای که درگیر مازاد تجاری هستند به سایر کشورها وام می‌دهند  در حالی که کشورهایی که کسری تجاری دارند مجبور به گرفتن وام می‌شوند. 

در اقتصاد دو  نوع تراز تجاری وجود دارد: قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده

تراز تجاری قابل مشاهده مربوط به صادرات و واردات کالاهای مختلف است اما تراز تجاری غیر قابل مشاهده مربوط به مبادله خدامات غیر فیزیکی می‌شود. 

فرمول محاسبه تراز تجاری به این صورت است:

تراز تجاری = صادرات کشور – واردات کشور

تراز تجاری و زمان انتشار آن

تراز تجاری در انتشار٫ زمان دقیق ندارد و در کشورهای مختلف قرق می‌کند اما اکثر اوقات این تراز ماهانه گزارش می‌شود. 

تراز تجاری و تاثیرات  مثبت براقتصاد یک کشور:

تراز تجاری از طریق تأثیر بر عرضه و تقاضای بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد. کشوری که تراز تجاری مثبت دارد یعنی صادرات بیشتری نسبت به واردات داشته است و تقاضا برای ارز آن کشور زیاد است بنابراین ارز آن کشور تقویت می‌شود، در این شرایط  بازار کار پررونق است و نرخ بیکاری به طور قابل توجهی پایین می‌باشد. با فروش کالا و خدمات به سایر کشورها ارزآوری بالا می‌رود و نقدینگی در جامعه افزایش می‌یابد و در نتیجه قدرت خرید و سطح رفاه در کشور ارتقا پیدا می‌کند .

در مقابل اگر میزان واردات بالا باشد به علت کم شدن تقاضا  ارز کشور تضعیف خواهد شد. در نتیجه چرخ تولید کند می‌شود و نرخ بیکاری بالا میرود و کشور در معرض خطر رکود قرار می‌گیرد. جالب است بدانید کشور ها تمایل دارند در مواقع رونق و رشد اقتصادی  واردات بیشتری داشته باشند تا بتوانند  تورم را کنترل کنند و برعکس زمان رکود، برای رونق اشتغال، کم کردن نرخ بیکاری و افزاییش پول در گردش، دوست دارند بیشتر صادرات داشته باشند.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

تراز تجاری در کشورهای مختلف

تراز تجاری در کشورهای آلمان، چین و ژاپن بالاتر از کشورهای دیگر در دنیا است.

البته باید دقت داشته باشید همیشه میزان صادرات بیشتر از واردات نمی‌تواند نشان‌دهنده رشد اقتصادی باشد و واردات بیشتر از صادرات همیشه نشان‌دهنده افت وضعیت اقتصادی نیست، چراکه گاهی سیاستمداران در کشورهای مختلف تصمیم می‌گیرد برای ایجاد یک کیفیت مطلوب برای افراد کشور واردات خود را افزایش دهند. همچنین ممکن است این کسری ناشی از واردات حجم زیادی مواد اولیه و خام برای گسترش تولید و در نهایت صادرات باشد که در این صورت این کسری بودجه مطلوب تلقی می‌شود که در کشور چین و کانادا بسیار رخ می‌دهد.

بنابراین کسری تجاری زمانی مضر است که منجر به تولید نشود. پس بهتر است صرفا شاخص تراز تجاری و میزان صادرات و واردات کشورها دقت نکنید و سایر شاخص‌های اقتصادی مهم را نیز در نظر بگیرید و با تجزیه تحلیل آنها یک تصمیم گیری جامع و صحیح داشته باشید تا در آینده بهترین نتیجه را دریافت کنید.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.