شاخص PPI

شاخص-PPI

شاخص PPI در فارکس چیست؟ (Producer Price Index)

شاخص PPI قیمت تولید کننده٬ قیمت تمام شده کالاها و خدمات مختلف در کشور از ناحیه تولید کنندگان را نشان می‌دهد. شاخص PPI تغییرات تولید بدون احتساب مالیات٬ حمل و نقل و سایر هزینه‌های جانبی است. داده‌های شاخص PPI معمولاً در نیمه‌ی هر ماه منتشر می‌شود.

شاخص PPI شباهت‌های زیادی به CPI دارد و از آن برای پیش بینی تورم استفاده می‌شود. هرچند این شاخص به اندازه‌ی CPI بر روی ارزها ایجاد نوسان نمی‌کند اما در واقع تغییرات تورمی را زودتر از CPI نشان می‌دهد٬ زیرا شروع تغییرات تورم همواره از سمت تولید کننده شروع می‌شود و پس از آن به مصرف کننده منتقل می‌گردد. برخلاف CPI که بلافاصله بعد از انتشار بر روی ارز تاثیر می‌گذارد٬ PPI این چنین نیست و تاثیراتش بر ارز آهسته و بلند مدت است.

شاخص PPI و تاثیر آن بر ارزها

شاخص PPI از پیش بینی‌ها هرچقدر بیشتر باشد٬ چون منجر به افزایش تورم و نرخ بهره می‌شود باعث تقویت ارز آن کشور می‌شود٬ و برعکس اگر شاخص PPI کمتر از انتظارات گزارش شود باعث کم شدن قیمت‌ها می‌شود. زمانی که قیمت یک کالا یا خدمات از حد انتظارات کمتر باشد تولید کنندگان نسبت به تولید و ارائه خدمات بی میل می‌شوند و اگر بانک مرکزی مداخله نکند اقتصاد وارد رکود می‌شود. همانطور که گفته شد تاثیرات PPI آهسته و بلند مدت است.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

شاخص Core PPI چیست؟

شاخص PPI یا قیمت تولید کننده به غیر از انرژی و غذا است٬ زیرا انرژی و مواد غذایی ناپایدار هستند و  Core PPI گزارش شفاف‌تری را به معامله‌گران ارائه می‌دهد. اگر داده‌های شاخص PPI در یک کشور کمتر از ۳ درصد اعلام شود٬ میل به تولید و سرمایه‌گذاری به شدت پایین می‌آید و تولید کننده از ترس متضرر شدن تولیدات خود را کم یا متوقف می‌کنند که این رویداد کشور را به سمت رکود سوق می‌دهد.

هنگامی که تورم بسیار بالا باشد از آنجا که کنترل تورم نسبت به همه چیز ارجحیت دارد٬ بانک مرکزی سیاست‌های شدید انقباضی را اعمال می‌کند و حتی اگر داده‌های شاخص PPI کاهش داشته باشند کشورها اقدامی برای رفع آن نخواهند داشت و کنترل تورم را به برطرف کردن رکود ترجیح می‌دهند.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.


برچسب‌ها