شاخص احساسات مصرف‌کننده

شاخص-احساسات-مصرف‌کننده

شاخص احساسات مصرف‌کننده (میشیگان)

شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان (MCSI یا UoM Consumer Sentiment) یک نظرسنجی در ایالات‌متحده در مورد سطح اطمینان مصرف‌کننده است که به ‌صورت ماهانه توسط دانشگاه میشیگان انجام می‌شود. این نظرسنجی از اقتصاد ایالات‌متحده، که به ‌صورت تلفنی است اطلاعاتی در مورد انتظارات مصرف‌کنندگان جمع‌آوری می‌شود. احساسات مصرف‌کننده توسط نظرات مردم تعیین می‌شود که یک داده آماری از سلامت کلی اقتصاد است. این شاخص به‌صورت کلی شاخص مفیدی است چون احساس مردم را در مواردی نظیر سلامت شرایط مالی فعلی، چشم‌انداز کوتاه‌ مدت اقتصاد و رشد اقتصادی بلندمدت در نظر گرفته است. دو نسخه هر ماه ازاین شاخص منتشر می‌شود، نتایج اولیه نظرسنجی دانشگاه میشیگان اواسط هر ماه و نتایج نهایی را در پایان ماه منتشر می‌کند. شاخص احساسات مصرف‌کننده یک شاخص پیشروی اقتصادی است، چرا که هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان چیزی در حدود 67 درصد از اقتصاد آمریکا را تشکیل می‌دهد.

شاخص احساسات مصرف‌کننده در دهه 1940 دانشگاه میشیگان در موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه میشیگان توسط پروفسور جورج کاتونا مطرح شد. تلاش‌های او در نهایت منجر به یک نظرسنجی تلفنی سراسری شد که نتایجش به‌صورت ماهانه توسط دانشگاه انجام و منتشر می‌شود. در اواسط هر ماه نتایج اولیه منتشر شده و در دو هفته ابتدایی نظرسنجی‌های جمع‌آوری ‌شده را پوشش می‌دهد. در پایان هر ماه و معمولا در آخرین جمعه، نتایج نهایی پیش از اتمام ماه منتشر می‌شود و کل ماه را پوشش می‌دهد. این شاخص به‌گونه‌ای طراحی‌شده که روحیه مصرف‌کنندگان آمریکایی را به تصویر بکشد. الگوی هزینه مصرف‌کننده را این احساسات خواه خوش‌بینانه٬ بدبینانه یا خنثی٬ را در آینده‌ای نزدیک نشان می‌دهد. چیزی حدود 67 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات‌متحده را هزینه‌های مصرف‌کننده تشکیل می‌دهد، شاخص MCSI به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی مورد توجه شرکت‌ها، سیاست‌ مداران و معامله‎‌گران است.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

شاخص احساسات مصرف‌کننده طرح اولیه

شاخص احساسات مصرف‌کننده در طرح اولیه حداقل 500 مصاحبه تلفنی در سراسر ایالات‌متحده هر ماه توسط دانشگاه میشیگان انجام می‌شود.

این نظرسنجی شامل 50 سؤال و سه حوزه اصلی می‌شود:

 امور مالی، شرایط خرید و شرایط اقتصادی.

شاخص احساسات مصرف‌کننده با پاسخ به این سؤالات شالوده خود را تشکیل می‌دهد. هر ماه حدود 60 درصد از نظرسنجی‌ها شامل پاسخ‌های جدید است و پاسخ‌های تکراری با افراد تکراری 40 درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند. تغییرات احساسات مصرف‌کننده با پاسخ‌های تکراری، در طول زمان خود را بهتر نشان می‌دهند و معیار دقیق‌تری از اعتماد مصرف‌کننده هستند.

شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان و نحوه‌ی استفاده از آن 

شاخص احساسات مصرف‌کننده میشیگان جز شاخص‌های کلیدی محسوب می‌شود در صورتی که برای پیش‌بینی آینده اقتصاد٬ اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران از شاخص‌ها و اندیکاتورهای بسیاری استفاده می‌کنند و شاخص‌های قیمت تولیدکننده (PPI)٬ قیمت مصرف‌کننده (CPI) و تولید ناخالص داخلی (GDP) همگی برای پیش‌بینی قدرت اقتصادی در آینده ایالات‌متحده به کار می‌روند اما با استفاده از شاخص احساسات مصرف‌کننده٬ سطح اطمینان مصرف‌کنندگان ایالات‌متحده را به‌طور متوسط نشان می‌دهد که در پیش‌بینی انبساط و انقباض اقتصادی، افزایش یا کاهش این شاخص بسیار کابردی است.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.


برچسب‌ها