شاخص نرخ بیکاری

شاخص-نرخ-بیکاری

شاخص نرخ بیکاری (Unemployment Claims)

شاخص نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار فارکس است که در تعریف ساده برابر است با تقسیم تعداد افراد بیکار بر تعداد نیروهای کار غیر نظامی. بیکار به کسی گفته می‌شود که توانایی و تمایل انجام کار را دارد اما دریافتن شغل مناسب ناموفق است. شاخص نرخ بیکاری در دسته شاخص‌های تاخیری قرار می‌گیرد٬ زیرا نشان دهنده تاثیر رویدادهای اقتصادی مثل رکود یا تولید است.

از دید اداره کار هر فردی که شغل نداشته باشد بیکار محسوب نمی‌شود. این اداره تنها افرادی را به آمار بیکاران اضافه می‌کند که در چهار هفته گذشته جویای کار بوده‌اند. این آمار ازطریق تعداد افرادی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند و یا به آژانس‌های کاریابی برای یافتن شغل مراجعه کرده‌اند و حتی افرادی که در طرح‌های آموزش مهارت‌های شغلی شرکت کرده‌اند بدست می‌آید. بنابراین محصلین٬ افرادی که خودشان کار نمی‌کنند یا افراد بیمار و بازنشسته جزو آمار بیکاری حساب نمی‌شوند.

شاخص نرخ بیکاری در کشورهای مختلف

شاخص نرخ بیکاری که تعریف آن در کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد٬ نیز انواع مختلفی هم دارد. مثلاً براساس سن٬ تحصیلات٬ تخصص و ... این شاخص تغییر می‌کند. وقتی شاخص نرخ بیکاری افزایش می‌یابد به این معناست که کشور فرصت‌های شغلی مناسب و کافی فراهم نکرده است و این یکی از نشانه‌های کوچک شدن اقتصاد است.

شاخص نرخ بیکاری بسیار پایین نیز می‌تواند خطراتی برای اقتصاد داشته باشد. در زمانی که نرخ بسیار پایین است درآمدها افزایش پیدا می‌کنند و کار فرمایان برای استخدام نیروی جدید با مشکل مواجه می‌شوند از طرفی نیروی کار به سختی پیدا می‌شود از سوی دیگر کارکنان متقاضی حقوق و مزایای بالا می‌شوند٬ در این شرایط توان خرید بالا می‌رود و تورم افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین کشور برای برقراری ثبات باید فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند.

کاهش نرخ بیکاری نشان از رونق تولید و اقتصاد در یک کشور دارد و ترس از رکود از میان می‌رود در چنین شرایطی بانک مرکزی به راحتی می‌تواند برای کنترل تورم نرخ بهره را افزایش دهد. و در نتیجه ارز آن کشور تقویت می‌شود. در حالی که نرخ بیکاری بالا افراد جامعه را تحت فشار قرار می‌دهد با پایین آمدن قدرت خرید تولید ناخالص داخلی کم می‌شود و بسیاری از کسب و کار های غیر ضروری تعطیل می‌شود و درنتیجه اقتصاد به سمت رکود می‌رود.

شاخص نرخ بیکاری دائم در حال تغییر است٬ زیرا اقتصاد یک کشور شرایط پایدار ندارد و همواره در حال رکود و رونق است. در زمان رکود اقتصادی بسیاری از مشاغل از بین می‌روند و کارفرمایان مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند که منجر به افزایش نرخ بیکاری نیز می‌شود. همچنین در این شرایط افراد به دلیل عدم امنیت از خرید کالاهای غیر ضروری امتناع می‌کنند که این خود باعث کاهش تولیدات و کندی بیشتر اقتصاد می‌شود که در نهایت رکود عمیق تر را رقم خواهد زد.

در دوران رونق فرصت‌های شغلی فراوان می‌شود و دستمزدها بالا می‌رود٬ در چنین شرایطی میل به خرید و مصرف افزایش می‌یابد که در صورت عدم مداخله بانک مرکزی منجر به افزایش تورم افسارگسیخته خواهد شد. به طور خلاصه نرخ بیکاری بسیار پایین و بالا هر دو می‌تواند به اقتصاد ضربه بزند. نرخ بیکاری بهینه در یک کشور توسعه یافته رقمی بین ۳.۵ تا ۴.۵ است. نرخ بیکاری صفر در اقتصاد بی مفهوم است٬ زیرا در جامعه همواره تعدادی از افراد به دلیل تغییر شغل٬ یافتن شغل بهتر مهاجرت به شهر دیگر و... بیکار هستند.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

شاخص نرخ بیکاری و تاثیر آن بر بازار فارکس

شاخص نرخ بیکاری در کشورها با افزایش نرخ بهره نیز ارز آن کشور هم تضعیف خواهد شد٬ در حالی که با کاهش نرخ بیکاری ارزش ارز آن کشور بالا می‌رود. داده‌های شاخص نرخ بیکاری آمریکا به علت اهمیت زیاد علاوه بر تاثیر بر شاخص دلار آمریکا بر سایر بازارها از جمله طلا و ارز دیجیتال نیز اثر خواهد گذاشت.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.


برچسب‌ها