شاخص GDP

شاخص-GDP

شاخص GDP تولید ناخالص داخلی چیست؟

شاخص GDP مخفف Gross Domestic product به معنای تولید ناخالص داخلی می‌باشد. تولید ناخالص داخلی ارزش کل کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور در یک دوره مشخص است.(سه ماهه) این شاخص یکی از جامع ترین و دقیق ترین آمارهای اقتصادی است زیرا به عنوان معیاری برای اندازه گیری سلامت کلی اقتصاد استفاده می‌شود که بهترین ابزار سنجش رفاه و رشد اقتصادی در یک کشور و مقایسه با سایر کشور ها است. تولید ناخالص داخلی در مقایسه با دوره‌های قبل، به ما می‌گوید که آیا اقتصاد با تولید کالاها و خدمات بیشتر در حال گسترش است یا به دلیل تولید کمتر، کاهش می‌یابد. همچنین به ما می‌گوید که اقتصاد یک کشور نسبت به اقتصاد کشورهای دیگر در سراسر جهان چگونه عمل می‌کند. تولید ناخالص داخلی یک کشور تمام مخارج و بازده خصوصی و دولتی را در نظر می‌گیرد که این شامل:

 مخارج دولت، مصرف تجاری و مصرف کننده، سرمایه گذاری‌ها، و صادرات خالص (محاسبه به عنوان کل صادرات منهای کل واردات) است.

شاخص GDP معمولاً به صورت فصلی گزارش می‌شود و می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر بازارهای مالی داشته باشد و همچنین شاخص GDP واقعی برابر است با ارزش تولید که برای تورم یا کاهش تورم تعدیل شده است که این به ما امکان می‌دهد تعیین کنیم که آیا ارزش تولید به دلیل تولید بیشتر شده است یا صرفاً به دلیل افزایش قیمت ها تغییر کرده است. 

شاخص GDP چرا مهم است؟

شاخص GDP یک اندازه گیری مهم برای رشد و سلامت اقتصادی یک کشور است و بر جهت‌گیری بازارهای مالی تأثیر می‌گذارد. سرعت رشد اقتصاد ما بر شرایط کسب و کار و تصمیمات سرمایه‌گذاری و همچنین اینکه آیا کارگران می‌توانند شغل پیدا کنند، تأثیر می‌گذارد. زمانی که شاخص GDP در حال افزایش است، معمولاً تصور می‌شود که اقتصاد خوب کار می‌کند. می‌توان انتظار داشت که با استخدام کارگران بیشتر، اشتغال افزایش یابد، که به این معنی است مردم پول بیشتری برای خرج کردن دارند که این موارد باعث تقویت شاخص دلار خواهد شد. وقتی شاخص GDP در حال کاهش است، برعکس اتفاق می‌افتد:

 کسب و کارها تولید و توسعه را کاهش می‌دهند٫ کارگران اخراج می‌شوند و شاخص دلار تضعیف می‌شود.

 وقتی شاخص GDP به اندازه کافی سریع رشد نمی‌کند، کسب و کارها انگیزه‌ای برای توسعه و استخدام کارگران بیشتری ندارند، که به نوبه خود چرخه راکد یا نزولی را تغذیه می‌کند. سیاست‌گذاران هنگام تصمیم‌گیری در مورد نرخ‌های بهره، مالیات و سیاست‌های تجاری به شاخص GDP نگاه می‌کنند. اگر شاخص GDP شش ماه  یعنی دو دوره‌ی متوالی منفی اعلام شود، بیانگر وقوع رکود است. اگرچه رشد تولید ناخالص داخلی نیز خیلی سریع مشکلاتی در پیش دارد٫ زیرا منجر به افزایش قیمت‌ها و در نهایت تورم می‌شود. نرخ بهره نباید به اندازه‌ای بالا باشد که تورم را تحریک کند٫ یا اینکه خیلی پایین باشد که منجر به رکود شود.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

شاخص GDP یکی مهم‌ترین شاخص‌های مورد بررسی در فارکس

شاخص GDP ایالات متحده، ناحیه اروپا، انگلیس، آلمان، کانادا، استرالیا، چین و ژاپن از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول، سرمایه‌گذاران به دنبال رشد شاخ GDP ایالات متحده بین 2.5٪ تا 3.5٪ در سال هستند. بدون شبح تورم در یک اقتصاد با رشد متوسط، نرخ بهره را می‌توان در حدود 3‌درصد نگه داشت. با این حال، گزارش بالای 6‌درصد شاخص GDP نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده در خطر گرم شدن بیش از حد است که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد ترس از تورم شود. در نتیجه، فدرال رزرو ممکن است مجبور شود نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش دهد و "ترمز" را بر روی یک اقتصاد بیش از حد گرم بگذارد. حفظ ثبات قیمت یکی از وظایف فدرال رزرو است. شاخص GDP باید در محدوده طلایی باقی بماند٫ نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.

شاخص GDP که قاعده کلی در داده‌های آن این است که آیا ارقام کمتر از برآوردها هستند یا خیر. کاهش تولید ناخالص داخلی کمتر از پیش بینی شده احتمالاً منجر به فروش ارز داخلی نسبت به سایر ارزها خواهد شد. شاخص GDP نباید به اندازه‌ای بالا باشد که تورم را تحریک کند یا در جایی که می‌تواند منجر به رکود شود بسیار پایین باشد. رکود با دو فصل منفی متوالی رشد تولید ناخالص داخلی تعریف می‌شود. «نقطه شیرین» تولید ناخالص داخلی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، چین تولید ناخالص داخلی دو رقمی داشته است. گاهی در معاملات باید GDP چند کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفته شود. مثلاً هنگام نفت GDP اقتصادی آمریکا و کانادا را دنبال کنید . زیرا دلار کانادا بر قیمت نفت تاثیر گذار است. در معاملات طلا  GDP آمریکا ، استرالیا و چین باید بررسی شود. زیرا یکطرف جفت XAU/USD ، دلار آمریکاست و چین بازار شماره یک تقاضای بزرگ است همچنین استرالیا دومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان است. پس اقتصاد این سه کشور بر جفت ارز طلای اسپات بسیار تاثیرگذار است.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.


برچسب‌ها