شاخص NFP

شاخص-NFP

شاخص NFP چیست؟

شاخص NFP مخفف Non-Farm Payroll به معنای اشتغال بخش غیر کشاورزی است. این داده انتشار تعداد مشاغل اضافه شده و دستمزدهای غیرکشاورزی در ایالات متحده آمریکا است که حدود یک پنجم مشاغل آمریکا را شامل می‌شود و یکی از تاثیرگذارترین شاخص های فارکس می‌باشد.  شاخص NFP تغییرات خالص در مشاغل استخدامی را اندازه گیری می‌‌‌‌‎کند. رقم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) یک شاخص اقتصادی کلیدی برای اقتصاد ایالات متحده است. این شاخص تعداد مشاغل اضافه شده را نشان می‌دهد، به استثنای کارمندان مزرعه ها، کارمندان دولت، کارمندان خانگی خصوصی و کارکنان سازمان های غیرانتفاعی. انتشار شاخص NFP به طور کلی باعث تحرکات بزرگ در بازار فارکس می‌‌‌‌‎شود.

شاخص NFP و نقش آن در اقتصاد:

شاخص NFP از این جهت مهم هستند که داده‌های آن ماهانه منتشر می‌شوند که آن را به یک شاخص بسیار خوب از وضعیت فعلی اقتصاد تبدیل می‌کند. این داده ها توسط اداره آمار کار منتشر می‌شود. شاخص NFP وقتی مثبت اعلام شود یعنی اقتصاد ایالات متحده روبه رشد است و تولیدات صنعتی و حقوق ها در حال افزایش است، هرچند افزایش این شاخص در زمانهای بحران تورم به دلیل دامن زدن به آتش تورم خوشایند فدرال رزرو نیست.

رشد شغلی قوی تر به معنای کارگران بیکار کمتر است، که به این معنی است که کارگران به طور بالقوه می توانند دستمزد بالاتری را طلب کنند. دستمزد بالاتر میزان خرید و مصرف را بالا می برد و در نهایت تورم بالا خواهد رفت و هنگامی که شاخص NFP کاهش می‌یابد یعنی روند اقتصادی کند شده است پس تولیدات کم می‌شوند بنابراین تعدیل نیرو و کاهش دستمزد رخ خواهد داد و این موضوع باعث منفی شدن تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

اشتغال یک شاخص بسیار مهم برای بانک فدرال رزرو است. زمانی که بیکاری زیاد است، سیاست گذاران تمایل دارند که یک سیاست پولی انبساطی با نرخ بهره پایین) داشته باشند. هدف یک سیاست پولی انبساطی افزایش تولید اقتصادی و افزایش اشتغال است. بنابراین، اگر نرخ بیکاری بالاتر از حد معمول باشد، تصور می‌شود که اقتصاد کمتر از پتانسیل خود پیش می‌رود و سیاست‌گذاران تلاش خواهند کرد تا آن را تحریک کنند. اگر شاخص NFP بالاتر از انتظارات باشد بانک مرکزی با خیال راحت بدون ترس از رکود میتواند رفتار انقباضی داشته باشد و نرخ بهره را افزایش دهد. معامله‌گران فارکس باید مراقب انتشار داده‌هایی مانند NFP باشند. چون نوسانات زیادی برروی بازار ایجاد می‌کنند.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

شاخص NFP چند نکته‌ای در انتشار داده‌های خود دارد که باید هنگام انجام معاملات فارکس خود به خاطر بسپارید:

شاخص NFP اگر با داده‌های کم تر از انتظارات اعلام شود دلار آمریکا تضعیف خواهد شد و در مقابل کریپتو تقویت می‌شود. داده‌های NFP در اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود. انتشار داده‌های NFP با افزایش نوسانات و گسترش اسپرد همراه است. به دلیل اهمیت بالا این شاخص جفت ارزهای غیر مرتبط با دلار آمریکا نیز می‌توانند شاهد افزایش نوسانات و گسترش اسپرد باشند. معامله در لحظه انتشار داده های NFP می تواند به دلیل افزایش نوسانات و افزایش احتمالی اسپرد خطرناک باشد. توصیه می‌شود از اهرم مناسب استفاده کنید یا اصلاً از اهرم استفاده نکنید.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.