شاخص تولیدات صنعتی

شاخص-تولیدات-صنعتی

شاخص تولیدات صنعتی

شاخص تولیدات صنعتی (Industrial Production) فعالیت‌های تولیدی قسمت‌های مختلف اقتصاد را دنبال می‌کند. این شاخص تولید صنعتی را معمولاً در دوره یک ماه، اندازه گیری می‌کند و یک شاخص اقتصادی مهم و کلیدی برای بخش تولیدات است که در سال پایه تولیدات واقعی در صنایع معدنی، برق و گاز را اندازه گیری می‌کند. این شاخص در ارزیابی اقتصاد برای تحلیل‌گران اقتصادی شاخصی مهم و موثری است. برای سرمایه‌گذاران و مدیران در رشته‌های خاص کسب‌ و کار، داده‌های شاخص تولید صنعتی بسیار مفید است٬ در حالی که برای سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان شاخص ترکیبی یک شاخص مهم اقتصاد کلان است. بیشترین تغییرات در رشد کلی اقتصادی، نوسانات در بخش صنعتی است .

شاخص تولیدات صنعتی در عین حال با محبوب‎‌ترین معیار تولید اقتصادی، یعنی تولید ناخالص داخلی (GDP) متفاوت است:

قیمت پرداخت شده توسط کاربر نهایی را GDP اندازه گیری می‌کند، پس این موضوع در بخش خرده فروشی شامل ارزش افزوده می‌شود، که شاخص تولیدات صنعتی آن را نادیده می‌گیرد. همچنین توجه داشته باشیم که در اقتصاد ایالات متحده، بخش تولیدات صنعتی سهم پایین و رو به کاهشی را تشکیل می‌دهد.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

شاخص تولیدات صنعتی و اهمیت آن

شاخص تولیدات صنعتی به طور ویژه برای سرمایه‌گذاران و مدیران پول که بخشی از تجارت هستند٬ مفید است. برای ارزیابی سناریوی تقاضا تجزیه و تحلیل شاخص تولیدات صنعتی در کنار استفاده از ظرفیت٬ یکی دیگر از شاخص‌های مفیدی است که سرمایه‌گذاران از آن استفاده می‌کنند. نشانه تقاضای ضعیف٬ استفاده از ظرفیت کم یا مازاد ظرفیت است. سیاست‌گذاران آن را نیاز به محرک‌های مالی یا پولی در اقتصاد می‌دانند که برای بازار سهام و ارز سرمایه‌گذاران آن را نشا‌ه‎ای از روند نزولی می‌خواندند. از طرفی دیگر٬ استفاده از ظرفیت بالا مثل یک سیگنال هشدار دهنده عمل می‌کند که اقتصاد در حال گرم شدن بیش از اندازه است و خطر افزایش حباب دارایی‌ها و قیمت را نشان می‌دهد. به چنین تهدیدهایی٬ سیاست‌گذاران با افزایش ریاضت مالی یا نرخ بهره واکنش نشان می‌دهند. همچنین در نهایت این امکان وجود دارد که این امر منجر به رکود شود. ارقام شاخص تولیدات صنعتی٬ علاوه بر این موارد با ارزش یک ارز رابطه مستقیمی دارد و از این سمت٬ داده‌های این شاخص اهمیت زیادی دارد.

 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.


برچسب‌ها