انواع بازارهای مالی

انواع-بازارهای-مالی

انواع بازارهای مالی و تاریخچه شکل گیری آن

در جهان پیش از پیدایش پول افراد کمی از جوامع مالک زمین‌ها بودند و طبقه‌ی مرفه محسوب می‌شدند ودر مقابل افراد زیادی که طبقه‌ی فقیر جامعه بودند روی این زمین‌ها کار می‌کردند. در آن زمان کشاورزان مازاد کالای خود را با کالای مورد نیازشان مبادله می‌کردند که در واقع این تبادل کالا و داد وستدهای مختلف، پایه و اساس بازارهای مالی که امروزه می شناسیم را شکل داده‌اند. از آن طرف طبقه‌ی مرفه تمایل داشتند که اموالشان را طوری افزایش دهند که نیازی به کار کردن اضافی خودشان نباشد و این باعث شد اموال خود را در اختیار افراد دیگر مثل تاجران قرار دهند که این به نوعی پایه‌گذاری اولین سرمایه‌گذاری بشر است.

در گذشته مردم دارایی خود را به طلا تبدیل می‌کردند و سالها در خانه نگه می‌داشتند و امید داشتند با کار بیشتر طلا و دارایی‌شان بیشتر شود اما متوجه شدند که اینکار در ثروتمند شدن آنها تاثیری ندارد پس تصمیم گرفتند که با دارایی خود تجارت و خرید و فروش کنند و چون پول آنها کافی نبود نتیجه گرفتند با افراد پولدار شراکت کنند. شراکت آنها به این شکل بود که قراردادی بین طرفین نوشته می‌شد و طبق آن سود حاصل از کار که توسط تاجران انجام می‌شد و سرمایه‌گذاران که پول خود را در اختیار تاجران قرار داده بودند، تقسیم می‌شد.

اما این نوع شراکت خطرات زیادی به همراه داشت. در نظر بگیرید کشتی تاجری که دارایی یک سرمایه گذار را برای کسب سود حمل می کرد غرق می شد، بعد از آن هیچ کاری از دست سرمایه کذار بر نمی آمد. یا برخی از تاحران سودجو کلاه برداری می‌کردند و اموال سرمایه گذار را بالا می کشیدند و در اینجا هم باز سرمایه گذار متضرر می‌شد. در این نوع شراکت اگر تاجر دارایی سرمایه گذار را از بین می برد ضرر زیادی به سرمایه گذار وارد می شد پس روش شراکت بین چندین نفر جایگزین شراکت بیندو نفر شد.

برای مثال یک تاجر با 10 سرمایه گذار وارد شراکت می‌شد که اگر تجارت مدنظرشون متضرر می‌شد این ضرر بین همه‌ی آنها تقسیم شود از آن طرف سرمایه گذارها دارایی خود را در بخش های مختلفی سرمایه گذاری می‌کردند تا در صورتی در یک تجارت متضرر شدند در بخش های دیگر جبران شود. بعدها این شکل از بازار سنتی جای خودش را به بازار بورس داد. به این ترتیب که شرکت‌ها شکل گرفتند و برگه هایی به نام سهم منتشر کردند تا افراد زیادی بتوانند با خرید آنها سرمایه گذار شرکت شوند و سود و ضرر شرکت‌ها بین افراد بیشتری تقسیم شود، که با افزایش این شرکت‌ها بازار بورس امروزی که می‌شناسیم به وجود آمد.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

انواع بازارهای مالی

بازار بورس (Stock Market)

همانطور در قبل ذکر کردیم، تجارت و سرمایه گذاری به روش سنتی برای سرمایه گذاران خطرها و مشکلاتی به همراه داشت به همین دلیل با گذشت زمان برای برطرف شدن این مشکلات شرکت‌های سهامی به وجود آمدند که با تشکیل این شرکت‌ها سود و ضررهای احتمالی بین همه ی سهامداران و سرمایه گذاران تقسیم می‌گردد. امروزه بازار بورس یکی از شناخته ترین بازارهای مالی جهان است که در آن سهام شرکت‌های مختلف معامله می‌شود. قیمت و ارزش سهام این شرکت ها با توجه به ارزش بازار، عرضه، تقاضا... تعیین می‌گردد. بازار بورس، بازاری یک طرفه است که فقط با خرید یک سهم و انتظار برای افزایش قیمت آن می توان به سود رسید.( برخلاف بازار فارکس)

بازار اوراق قرضه

نوع دیگری از بازارهای مالی بازار عرضه است که در آن سرمایه گذاران اوراقی را از شرکت‌ها و یا دولت خریداری می‌کنند که با گذشت زمان خاص می‌توان آنها را با سود معینی به فروش رساند در واقع سرمایه گذاران مبلغی را به شرکت ها وام می‌دهند و شرکت‌ها بعد از مدت مشخصی مبلغ وام و سود آن به سرمایه گذار باز گردانده می‌شود.

بازار کامودیتی (Commodity Market)

بازار کامودیتی هم یکی از انواع بازارهای مالی است. در این بازار در قبال پول، کالاهای خاصی مانند نفت، طلا، نقره، گندم،. ذرت و... معامله می‌شود. این بازار قدمت زیادی دارد و مردم از گذشته کالاهای خود را با این روش معامله می‌کردند.

بازار ارزهای دیجیتال (Crypto Market)

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای محبوب سال‌های اخیر است این بازار قدمت زیادی ندارد اما روز به روز بیشتر نزد مردم محبوب می‌شود. سکه‌های دیجیتال(Coin) ماهیت فیزیکی ندارند اما در بستر بلاک چین (Blockchain) و کیف‌های دیجیتال تولید و ذخیره می‌شوند.

از معروفترین ارزهای دیجیتال می‌توان بیت‌کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) را نام برد.

بازار فارکس (Forex Market)

بازار فارکس یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای مالی جهان است. در این بازار، جفت ارزها مورد معامله قرار می‌گیرند. حجم معاملات در بازار فارکس بسیار بیشتر از بازار بورس و ارزهای دیجیتال است.

ما در این مقاله مفصل به بازار فارکس می پردازیم برای آشنایی با این بازار بزرگ با ما همراه باشید.

افراد درباره‌ی بازار فارکس سوالات زیادی می پرسند:

بازار بورس جهانی چیست؟

بورس فارکس چیست؟

سهام فارکس چیست؟

منشأ بازار فارکس چیست؟

نحوه‌ی کار و سرمایه‌گذاری در بازار فارکس چگونه است؟

خیلی از مردم بازار بورس و فارکس را یکی می‌دانند و گاهی آن را بورس فارکس و یا بورس جهانی فارکس می‌نامند.

در اصل بازار فارکس یکی از زیر مجموعه‌های اصلی بازارهای مالی جهان می‌باشد و چون بروکرها (رابط بین سرمایه‌گذاران رو بازار فارکس) در کنار جفت ارزهای فارکس، ابزارهای معاملاتی دیگر مانند سهام شرکت‌های مختلف دنیا رابه شکل معاملات آتی و (  CFD) را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند، برخی از افراد به بازار فارکس، بورس می‌گویند.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

بازار آتی (Futures)

بازار آتی یا فیوچر از مباحث مهم بازار فارکس است. در این معاملات که براساس اوراق مشتقه انجام می‌شود، خریدار باید در آینده در زمان مشخص شده، دارایی خاصی که در معامله ذکر شده را بخرد یا بفروشد. در گذشته در معامله کالاها و داد وستد مشکلاتی وجود داشت که یکی از این مشکلات تغییر قیمت کالاها با گذشت زمان بود و همین مسئله باعث می‌شد هم مالکان اجناس و هم خریداران به شدت متضرر بشوند. مثلا یک کشاورز با در نظر گرفتن اینکه قیمت مشخص حال گندم (کیلویی ۴ دلار) است محصول خود را می‌کاشت اما اگر بعد از چند ماه زمان برداشت محصول قیمت گندم کاهش پیدا می‌کرد (کیلویی ۳ دلار) هیچ کاری از دست کشاورز برنمی‌آمد.

نحوه‌ی شکل‌گیری بازار آتی

با توجه به مشکلاتی که در معاملات گذشته وجود داشت ایده‌ی پیش‌فروش کردن کالاها به وجود آمد و نوع جدیدی از معاملات به نام آتی یا Future Contracts شکل گرفت. معاملات آتی در آمریکا در سال ۱۸۴۸ با طور رسمی وارد بازارهای مالی شد. به این ترتیب کشاورز و خریدار در مثال قبل قیمتی از پیش تعیین کردند و یک قرارداد با سررسید مشخص را امضا کردند.

مزیت‌های بازار آتی

در این بازار می‌توان با پایین آمدن قیمت نیز سود کرد و این یکی از مزیت‌های بازار آتی است. فرض کنید قیمت نفت ۸۰ دلار است و شما قراردادی امضا کنید که در آن ۱۰۰ بشکه نفت بفروشید و زمانی که موعود قرارداد رسید، اگر قیمت پایین آمده باشد شما با قیمت پایین‌تری ۱۰۰ بشکه نفت را می‌خرید و سود خواهید کرد. در بازار آتی چون می‌توان از ضریب اهرمی یا لوریج (Leverage) استفاده کرد با داشتن سرمایه‌ی کم می‌شود در معامله‌ای با ارزش بیشتر وارد شد و سود زیادی به دست آورد و این یکی از مزیت های مهم این بازار است.

ویژگی‌های مهم بازار آتی

این بازار سه ویژگی مهم دارد که در اینجا ذکر می‌کنیم:

  1. زمان تحویل کالاها، نرخ ارز، سهام و... در سررسید قرارداد مشخص شده است.
  2. قرارداد بین فروشنده و خریدار برای یک کالا یا دارایی مشخص با سررسیدی در آینده بسته می‌شود.
  3. خریدار باید هزینه خرید در زمان حال می‌پردازد اما فروشنده تا زمان سررسید قرارداد فرصت دارد تا کالا را تحویل دهد.

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.