ساختار بازار فارکس

ساختار-بازار-فارکس

ساختار بازار فارکس

بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز است که قیمت‌ها در آن هر لحظه تغییر می‌کند و افراد و سازمان‌های زیادی در همه‌‌ی دنیا قادر هستند در آن به معامله بپردازند.

جذابیت بازار بزرگ فارکس در حجم بالای٬ معاملات آن است و این یعنی اینکه هر فردی در هر جای جهان می‌تواند به راحتی در آن معامله و فعالیت کند.

در واقع بازار فارکس یک بازار بین بانکی است که بانک‌های بزرگ و کوچک شرکت‌کنندگان اصلی آن هستند. حال این سؤال پیش می‌آید که اگر فارکس یک بازار بین بانکی است٬ معامله‌گران خرده‌پا در آن چه نقشی دارند؟

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

بازیکن‌های اصلی بازار فارکس

بانک‌های بزرگ

نرخ تبادل در بازار فارکس را بانک‌های بزرگ بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کنند که در مجموع به این بانک‌های بزرگ٬ بازار بین بانکی می‌گویند و در این بازار روزانه با مبلغ‌های بالایی در فارکس مشغول به معامله هستند که قسمتی از معاملات را برای خود و قسمت دیگر را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

شرکت‌های تجاری بزرگ

شرکت‌های بزرگ برای کسب و کار و فعالیت‌ خود معمولاً نیازمند این هستند که یک ارز را به ارز دیگری مبدل کنند. برای مثال فرض کنید شرکت اپل نیاز داشته باشد قطعاتش را از کشور ژاپن بخرد٬ پس باید دلار آمریکا را به ین ژاپن تبدیل کند. به همین دلیل شرکت‌های بزرگ هم بعد از بانک‌های بزرگ مبالغ سنگینی را در بازار فارکس جا‌ به‌ جا می‌کنند.

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا٬ بانک مرکزی انگلستان و فدرال رزرو آمریکا هم گاهی اوقات در بازار فارکس فعالیت می‌کنند.

دولت‌ها برای پرداخت‌های تجاری بین‌المللی و جا‌ به‌ جا کردن ذخایر ارزی خود به بازار فارکس نیاز دارند همچنین بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم در بازار فارکس با تنظیم نرخ بهره٬ نقش مهمی در نوسانات ایفا می‌کنند.

معامله‌گران خرده پا

تمام افرادی که در هر جای جهان و به صورت انفرادی در بازار فارکس به معامله مشغول هستند جزئی از معامله‌گران خرده‌پا محسوب می‌شوند اما توجه داشته باشید کلمه خرد‌پا به این معنا نیست که این معامله‌گران بخش کوچکی از این بازار هستند بلکه تقریبا ۹۰ درصد حجم معاملات در فارکس، به همین معامله‌گران خرده‌پا تعلق دارد که با تغییر نرخ تبادل بین ارزها منتظر کسب سود در این بازار هستند.

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.