تاریخچه بازار فارکس

تاریخچه-بازار-فارکس

تاریخچه بازار فارکس

تاریخچه بازار فارکس اینگونه آغاز شد که ثبات اقتصادی بسیاری از کشورها پس از پایان جنگ جهانی دوم از بین رفته بود و بی‌نظمی خاصی جهان را برگرفته بود همین مسئله باعث شد تا قراردادی موسوم به برتون وودز تشکیل شود که در آن نرخ تبادل ارزها در برابر طلا مشخص شد. بعد از آن اقتصاد کشورهای بزرگ دنیا  با نرخ‌های متفاوتی رشد کردند و این موضوع باعث شد که قانون‌های این سیستم خیلی زود منسوخ شود.

در سال ۱۹۱۷ سیستم ارز‌گذاری پولی متفاوتی به وجود آمد که در آن عرضه و تقاضا٬ نرخ ارز را معین می‌کرد.

در دهه ۹۰ میلادی با گسترش و فراگیری اینترنت در جهان٬ بانک‌ها ساخت نرم‌افزارهای معاملاتی را شروع کردند که قیمت ارزها را در محدوده گسترده‌تری به مشتریانشان را نشان می‌داد و بعد از آن در فارکس کارگزاری‌های خرده‌فروش ایجاد شد که باعث شد با استفاده از اینترنت و پلتفرم‌های معاملاتی شان٫ ورود تمام افراد جهان به بازار فارکس را فراهم کنند. کارگزاران فارکس به دو دسته سازندگان بازار و شبکه اطلاعات الکترونیکی تقسیم می‌شوند.

سازندگان بازار (Market Makers)

این کا‌رگزاران خودشان قیمت‌های خرید و فروش را معین می‌کنند و کمک بزرگی به نقدینگی بالا در بازار فارکس هستند چون این کارگزاران قراردادهای بزرگ را از سرمایه‌گذاران می‌گیرند و آنها را به قراردادهای کوچکتر تبدیل می‌کنند تا همه ‌ی افراد بتوانند به راحتی حتی در خانه‌هایشان معامله گری انجام بدهند.

شبکه ارتباطات الکترونیکی (Electronic Communications Networks-ECN)

بروکرهای ECN در بازار فارکس 

بروکرهای ECN با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی بصورت خودکار بهترین قیمت‌های خرید و فروش را با همدیگر هماهنگ می‌کنند. این قیمت‌ها تشکیل شده از قیمت‌های بانک‌های سازندگان بازار و همچنین معامله‌گرانی که به شبکه ECN دسترسی دارند.

بروکرهای ECN کمیسیون بسیار کمی می‌گیرند چون که معامله‌گران می‌توانند قیمت‌های پیشنهادی خود را برای معامله مشخص کنند. در واقع چون این بروکرها اسپرد و کمیسیون کمی دریافت می‌کنند باعث شده هزینه‌های تراکنش در آنها ارزانتر از دیگر بروکرها در بازار فارکس شود.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.