مفاهیم پایه در فارکس

مفاهیم-پایه-در-فارکس

مفاهیم پایه در فارکس

برای آشنایی بیشتر با بازار فارکس و قبل از آغاز فعالیت اول باید مفاهیم پایه و اولیه را بیاموزیم تا در ادامه بتوانیم باقی نکات و مسائل را بررسی کنیم.

جفت ارزها

کلمه Forex مخفف عبارت Foreign exchange market به معنای تبادل ارزهای خارجی است که همانطور متوجه شدید در این بازار ارزهای خارجی معامله می‌گردد.

ارزهای خارجی در فارکس دو به دو با یکدیگر مورد معامله قرار می‌گیرند، یعنی یک ارز فروخته می‌شود تا ارز دیگری را به جای آن خریداری کنیم. واژه جفت ارزها هم بیان کننده‌ی همین موضوع است.

جفت ارزها در فارکس با نمادهای مشخصی نشان داده می‌شوند که نشان دهنده‌ی نسبت دو ارز به یکدیگر است.

برای مثال EUR/USD نسبت ارز یورو به دلار را به ما نشان می‌دهد.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

طرز خواندن نمادها در بازار فارکس

در سال ۱۹۷۳، اداره بین المللی استانداردسازی ISO کدهای سه حرفی برای نمایش ارز کشورها را به وجود آورد و از آن پس نماد ارز هر کشور با سه حرف نشان داده می‌شود٬ که دو حرف اول از نام کشور و حرف سوم نماد ارز آن کشور که از حرف اول نام ارز آن کشور گرفته شده است.

برای نمونه نماد NZD نمایانگر کشور نیوزیلند New Zealand است و حرف D نمایانگر دلار، ارز این کشور است.

بعضی از جفت ارزهای مهم فارکس در میان معامله‌گران با نام‌های مستعار استفاده می‌شوند حتی در آموزش‌های تحلیل تکنیکال از لین نام‌ها استفاده می‌کنند. این نام‌های مستعار در جدول زیر نشان داده شده است.

جفت ارزهای اصلی (Major)

در بازار فارکس جفت ارزهایی که یک طرف آن دلار آمریکا باشد را جفت ارز اصلی نامند. این جفت ارزها به این علت که حجم معاملاتی بالایی دارند به عنوان بهترین جفت ارز توسط معامله‌گران انتخاب می‌شوند.

هفت جفت ارز اصلی در بازار فارکس شامل:

EUR/USD

USD/JPY

GBP/USD

USD/CHF

USD/CAD

AUD/USD

NZD/USD

هستند که در بین این جفت ارزها، EUR/USD به علت حجم بالای معاملات، برای اکثر معامله‌گران به عنوان بهترین جفت ارز در نظر گرفته می‌شود. یکی دیگر از دلایل اینکه این جفت ارزها مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد این است که متعلق به کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی در جهان هستند.

بالا بودن حجم معاملات و بالا بودن نقدینگی باعث شده این جفت ارزها بهترین گزینه برای معامله‌کردن در بازار فارکس محسوب شوند.

جفت ارزهای فرعی (Minor)

همانطور که درقسمت قبل گفتیم یک طرف همه‌ی جفت ارزهای اصلی دلار آمریکا است. جفت ارزهای فرعی در بازار فارکس از دو جفت ارز اصلی تشکیل شده با این تفاوت که هیچکدام از طرفین دلار آمریکا نباشد به این جفت ارزها که شامل جفت ارزهای اصلی به غیر از دلار آمریکا هستند، جفت ارزهای کراس Cross-Currency) Pars) هم می‌گویند.

از مهم‌ترین ارزهای فرعی می‌توان سه ارز EUR JPY و GBP را نام برد که هر کدام کراس‌های مربوط به خود را دارند. 

کراس‌های یورو: EUR/CHF, EUR/GBP, EUR/CAD

EUR/AUD, EUR/NZD, EUR/SEK, EUR/NOK

 

کراس‌های پوند: GBP/CHF, GBP/AUD

GBP/CAD,GBP/NZD

 

کراس‌های ین: EUR/JPY, GBPJPY

CHF/JPY,CAD/JPY, AUD/JPY,NZD/JPY

جفت ارزهای غیر معمول( Exotic Currency pair)

بعضی از جفت ارزها نه اصلی و نه فرعی محسوب می‌شوند در یک سمت این جفت ارزها، ارز یک کشور در حال توسعه و سمت دیگر آن یک ارز اصلی وجود دارد. 

برای مثال جفت ارز USD/BRL یک سمت آن دلار آمریکا است و طرف آن رئال برزیل وجود دارد، یک جفت ارز غیرمعمول محسوب می‌شود. 

جفت ارزهای غیر معمول نسبت به سایر جفت ارزها کمتر معامله می‌شوند و هزینه‌ی معاملات در آنها بیشتر است.

ارز پایه (Base Currency)

همانطور که گفتیم در بازار فارکس ارزها به صورت جفتی معامله می‌شوند یعنی با بار کردن یک معامله شما در حال خرید یک ارز در مقابل فروش ارز دیگری هستید.

به نمونه زیر توجه کنید

ارز GBP که نشان دهنده‌ی پوند انگلیس است ارز پایه محسوب می‌گردد و ارز دوم با نماد USD که نمایانگر دلار آمریکا است به آن ارز متقابل (Quote Currency) گفته می‌شود.

حال این سؤال پیش می‌آید که قیمت در اینجا چگونه حساب می‌شود؟

در جواب می‌گوییم که اولین ارز، از سمت چپ همیشه ارز پایه و دومین ارز که سمت راست است همیشه ارز متقابل در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که شما در ازای خرید یک واحد پوند انگلیس باید ۱.۲۱۲۲۸ واحد از دلار آمریکا پرداخت کنید. این عدد بیانگر نرخ تبادل (Exchange Rate) بین این دو ارز در بازار فارکس است‌.

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.