نحوه خرید و فروش جفت ارزها در بازار فارکس

نحوه-خرید-و-فروش-جفت-ارزها-در-بازار-فارکس

نحوه خرید و فروش جفت ارزها در بازار فارکس

اگر می‌خواهید در بازار فارکس موفق شوید باید بتوانید پیش‌بینی کنید ارزش کدام ارز در برابر ارز دیگری افزایش یا کاهش می‌یابد.

همانطور که می‌دانیم عرضه و تقاضای یک دارایی یا یک جفت ارز٬ قیمت آن را مشخص می‌کند اما این قیمت از فاکتورهای اقتصادی بسیاری تأثیر می‌پذیرد که باعث می‌شود نرخ تبادل بین ارزها بالا و پایین گردد.

هر ارزی متعلق به یک ناحیه‌ی خاص و یک کشور است شما برای تشخیص ارزش و قیمت یک ارزنسبت به ارزهای دیگر در آینده باید عوامل و موارد متعددی را بررسی کنید.

این عوامل شامل میزان تولید، نرخ بهره، تجارت بین المللی٬ نرخ بیکاری٬ نرخ تورم و ... می‌باشد.

تصور کنید که نتیجه می‌گیرید که ارزش دلار آمریکا نسبت به یورو بالا می‌رود. پس در جفت ارز EUR/USD معامله فروش باز می‌کنید یعنی شما یورو را فروخته و دلار را خریداری کرده‌اید.

وقتی ارز دلار افزایش پیدا کرد شما معامله خود را خواهید بست و با بستن معامله در واقع وارد معامله خرید یورو و فروش دلار خواهید شد. دلاری که نسبت به چند ماه گذشته ارزشش بالاتر رفته است.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

روش محاسبه سود و ضرر در بازار فارکس

در قسمت‌های قبل با مفاهیم لات و پیپ آشنا شدیم حالا می‌توانیم مقدار سود و ضرر خود را بعد از انجام یک معامله٬ محاسبه کنیم.

برای مثال در جفت ارز GBP/USD با حجم یک لات وارد معامله خرید شده‌اید. 

تصور کنید نرخ تبادل زمان ورود شما به معامله ۱.۸۰۰۰ باشد و الان زمان بستن معامله نرخ تبادل به عدد ۱.۸۰۴۰ رسیده باشد. به عبارت دیگر شما ۴۰ پیپ سود کرده‌اید حال باید ارزش آنرا به دلار محاسبه کنیم. 

محاسبه مقدار دلار مقابل با هر پیپ به میزان حجم معاملاتی بستگی دارد و برای هر جفت ارزی به شکل جداگانه حساب می‌شود. 

البته شما نیازی به محاسبه‌ی دستی این مقدار ندارید چون بروکرها با استفاده از نرم‌افزارهایی این محاسبات را آنلاین انجام می‌دهند اما دانستن روش انجام این محاسبات برای معامله‌گران حرفه‌ای الزامیست.

 

آموزش صفر تا صد فارکس رو اگر می‌خواهید به زبانی ساده به همراه استراتژی معاملاتی به شیوه نوین و منحصر به فرد بیاموزید٫ دوره مقدماتی آکادمی پیپ‌راز مشاهده کنید.

 اگر می‌خواهید در مناسب‌ترین کارگزاری فارکس از لحاظ واریز٫ برداشت٫ کارمزد معاملات٫ پشتیبانی قوی و... برای ایران ثبت‌نام کنید اینجا را کلیک کنید 

 

برای مثال پایین فرمول محاسبه ارزش دلار معادل یک پیپ به این شکل است:

اگر این عدد را رند کنیم به ازای هر پیپ به مقدار یک دلار می‌رسیم. این عدد اکثر اوقات برای جفت ارزهایی که ارز مقابلشان دلار است (البته با حجم استاندارد یک لات) حدودا ۱۰ دلار است اما برای دیگر جفت ارزها باید آن را به شکل جداگانه محاسبه کرد.

انواع دستورهای معاملاتی یا سفارشات در بازار فارکس

در بازار فارکس به وسیله‌ی دستورهای معاملاتی (order) وارد یک معامله می‌شوید و یا از آن خارج می‌گردید.

وقتی که بازار به جایی رسید که شما از پیش برای وارد شدن به معامله تعیین کرده بودید٬ می‌توانید یک سفارش در پلتفرم معاملاتی بروکر خود تنظیم کنید و وارد بازار شوید. در بازار فارکس دو نوع سفارشات اصلی وجود دارد:

سفارشات بازار (Market Orders)

این سفارشات در بازار فارکس بلافاصله انجام می‌گیرد یعنی وقتی که با استفاده از دستور Market Order شما قصد دارید وارد بازار شوید قیمت پیشنهادی بروکر در همان زمان برای سفارش شما اعمال می‌گردد. این سفارشات به دو صورت خرید (Buy) و فروش (Buy) انجام می‌گیرد و برای شما بهترین قیمت لحظه‌ای موجود را فراهم می‌کند.

سفارشات شرطی (Pending Orders)

در سفارشات شرطی شما یک سفارش با قیمت مشخص تعیین می‌کنید تا در آینده وقتی قیمت بازار به قیمت سفارش شما نزدیک شد٬ دستور خرید یا فروشتان اجرا شود. سفارشات شرطی در بازار فارکس چهار نوع اصلی دارند:

Buy Stop

Sell Stop

Buy Limit

Sell Limit

در نوع سفارشات Limit شما برای خرید قیمتی زیر قیمت  بازار و برای فروش قیمتی بالای قیمت لحظه‌ای بازار تعیین می‌کنید.

اما در نوع سفارشات  شما برای دستور خرید قیمتی بالاتر از قیمت بازار و برای دستور فروش٬ قیمتی پایین تر از قیمت لحظه‌ای بازار تعیین می‌کنید.

برای کسب دانش بیشتر در بازار فارکس مقاله‌های زیر را مطالعه کنید.